Förutspå eller föregripa handlingen
Denna strategi handlar om att i förväg, genom en kort överblick, göra antaganden/gissningar om
vad texten handlar om utifrån titel, rubriker och bilder. Härmed aktiverar läsaren tidigare
kunskaper och kan sedan fortlöpande under läsningen kontrollera om de förutsägelser eller
antaganden man gjort stämmer.
Ställa frågor och undra
Den här strategin handlar om att identifiera viktig information i texten, att fundera över och
fokusera på vad som är viktigt. Man kan också ställa frågor om sådant man vill ta reda på eller
undrar över. Genom frågor kan man också testa egen förståelse.
Reda ut eller klargöra otydligheter
Den här strategin handlar om att se och uppmärksamma det i texten man inte förstår och kräver
att läsaren funderar på hur han eller hon ska gå tillväga för att reparera bristen på förståelse.
Sammanfatta innehållet i texten
Den här strategin ska rikta uppmärksamheten mot huvudinnehållet, och skilja på viktig och
mindre viktig information. Sammanfattning med egna ord hjälper eleven att kontrollera sin egen
förståelse av texten och kan gå ut på att sammanfatta en mening, ett stycke eller längre avsnitt.
(Bråten, s. 232-233 Westlund, 75-76)
Denna strategi handlar om att i förväg, genom en kort överblick, göra antaganden/gissningar om
vad texten handlar om utifrån titel, rubriker och bilder. Härmed aktiverar läsaren tidigare
kunskaper och kan sedan fortlöpande under läsningen kontrollera om de förutsägelser eller
antaganden man gjort stämmer.
Ställa frågor och undra
Den här strategin handlar om att identifiera viktig information i texten, att fundera över och
fokusera på vad som är viktigt. Man kan också ställa frågor om sådant man vill ta reda på eller
undrar över. Genom frågor kan man också testa egen förståelse.
Reda ut eller klargöra otydligheter
Den här strategin handlar om att se och uppmärksamma det i texten man inte förstår och kräver
att läsaren funderar på hur han eller hon ska gå tillväga för att reparera bristen på förståelse.
Sammanfatta innehållet i texten
Den här strategin ska rikta uppmärksamheten mot huvudinnehållet, och skilja på viktig och
mindre viktig information. Sammanfattning med egna ord hjälper eleven att kontrollera sin egen
förståelse av texten och kan gå ut på att sammanfatta en mening, ett stycke eller längre avsnitt.
(Bråten, s. 232-233 Westlund, 75-76)
(2011) Explicit undervisning i lässtrategier
En fallstudie av en andraspråkselevs väg mot strategisk läsning
Josefin Nilsson
C-uppsats, 2011. Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet
C-uppsats, 2011. Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet
/Karin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar